Elementary School praktycznie i z pasją o edukacji

Zobacz także

    BRAK

Powrót do źródeł

Powrót do źródeł, czyli dziecięca Polska widziana oczami Oskara Kolberga”

Najważniejszym celem zajęć jest przekazanie nauczycielom przykładów tzw. „dobrej praktyki” do wykorzystania podczas zajęć z dziećmi.

Zadaniem prowadzącego zajęcia jest przypomnienie nauczycielom, że szeroko rozumiany folklor stanowi nieprzebraną skarbnicę wiedzy o człowieku żyjącym i dawniej i w świecie współczesnym. Warto popularyzować wiedzę etnograficzną, ponieważ wiele dzisiejszych problemów już dawno temu rozwiązali w prosty sposób nasi przodkowie.

 

Przykładowe zagadnienia:

  1. Odnajdywanie elementów folkloru w codziennym życiu.

  2. Dziecko i folklor.

  3. Wytwory ludowej sztuki plastycznej dla dzieci i dla dorosłych.

  4. Zatańcz! Zagraj! Zaśpiewaj! – przykłady piosenek, tańców i zabaw ludowych inspirowanych muzyką (oryginalną oraz stylizowaną). 

  5. Zabawy słowem: rymowanki, legendy, baśnie, rytmiczne „wykrzykiwanki”, wykorzystywanie elementów gwary z poszczególnych regionów do tworzenia wierszyków, opowiadania historii.

  6. Rozwijać wiedzę dotyczącą instytucji pielęgnujących i opiekujących się zabytkami sztuki ludowej (muzea etnograficzne, skanseny) funkcjonujących w różnych częściach naszego kraju.

 

Podczas zajęć uczestnicy będą:

  • Wyszukiwać elementy sztuki ludowej (swojego oraz innych regionów) w kuchni, pokoju, sypialni czy łazience.

  • Wykonywać (np. techniką decoupage) zdobienia przedmiotów codziennego użytku wzorami ludowymi.

  • Tworzyć własne elementy zdobnicze inspirowane folklorem (np. wycinanki, witrażyki, malowanie kamieni, drewnianych przyborów kuchennych, pisanki, … ).

  • Śpiewać ludowe piosenki (wersja ludowa „surowa” i wersja stylizowana).

  • Poznawać proste kroki tańców ludowych oraz zabaw muzyczno – ruchowych z różnych regionów Polski.

  • Poznawać przykłady gwary danego regionu