Zobacz także
BRAK
Powrót do źródeł
„Powrót do źródeł, czyli dziecięca Polska widziana oczami Oskara Kolberga”
Najważniejszym celem zajęć jest przekazanie nauczycielom przykładów tzw. „dobrej praktyki” do wykorzystania podczas zajęć z dziećmi.
Zadaniem prowadzącego zajęcia jest przypomnienie nauczycielom, że szeroko rozumiany folklor stanowi nieprzebraną skarbnicę wiedzy o człowieku żyjącym i dawniej i w świecie współczesnym. Warto popularyzować wiedzę etnograficzną, ponieważ wiele dzisiejszych problemów już dawno temu rozwiązali w prosty sposób nasi przodkowie.
Przykładowe zagadnienia:
-
Odnajdywanie elementów folkloru w codziennym życiu.
-
Dziecko i folklor.
-
Wytwory ludowej sztuki plastycznej dla dzieci i dla dorosłych.
-
Zatańcz! Zagraj! Zaśpiewaj! – przykłady piosenek, tańców i zabaw ludowych inspirowanych muzyką (oryginalną oraz stylizowaną).
-
Zabawy słowem: rymowanki, legendy, baśnie, rytmiczne „wykrzykiwanki”, wykorzystywanie elementów gwary z poszczególnych regionów do tworzenia wierszyków, opowiadania historii.
-
Rozwijać wiedzę dotyczącą instytucji pielęgnujących i opiekujących się zabytkami sztuki ludowej (muzea etnograficzne, skanseny) funkcjonujących w różnych częściach naszego kraju.
Podczas zajęć uczestnicy będą:
-
Wyszukiwać elementy sztuki ludowej (swojego oraz innych regionów) w kuchni, pokoju, sypialni czy łazience.
-
Wykonywać (np. techniką decoupage) zdobienia przedmiotów codziennego użytku wzorami ludowymi.
-
Tworzyć własne elementy zdobnicze inspirowane folklorem (np. wycinanki, witrażyki, malowanie kamieni, drewnianych przyborów kuchennych, pisanki, … ).
-
Śpiewać ludowe piosenki (wersja ludowa „surowa” i wersja stylizowana).
-
Poznawać proste kroki tańców ludowych oraz zabaw muzyczno – ruchowych z różnych regionów Polski.
-
Poznawać przykłady gwary danego regionu